Winnen, winnen, winnen, sleur die auto binnen

Winnen, winnen, winnen, sleur die auto binnen


In de jaren ’90 van de vorige eeuw deden bedrijven de gekste dingen om nieuwe medewerkers binnen te halen. Zo was er een softwarebedrijf dat zitting hield bij een autodealer; potentiële medewerkers die ter plekke een contract tekenden, konden subiet met een verse auto onder hun kont het pand verlaten. Zonder ook nog maar iets te hebben gedaan voor de nieuwe werkgever.
Ik moest daaraan denken toen ik onlangs berichten op mijn radar kreeg waaruit bleek, en nu vertaal ik het maar even, dat werkgevers zijn begonnen met “lief zijn voor de medewerkers”. Staat tegenover dat een van mijn cliënten -die lange tijd gedetacheerd was bij een grote Nederlandse financiële instelling- onlangs per SMS werd geïnformeerd dat zijn diensten niet meer nodig waren en dat hij binnen 2 weken het pand diende te verlaten. Wie zei daar dat de arbeidsmarkt geen dynamiek kent? De arbeidsmarkt is springlevend, aan vacatures ontbreekt het niet. Alleen de voorraad aan verse commodities raakt een beetje op. Vandaar dat bedrijven weer hun best moeten doen om vacatures in te vullen. Een reisje hier, een premietje daar, fijne faciliteiten die de werkomgeving veraangenamen, een hapje, een drankje, enfin, noem maar op.
En welke instrumenten worden er dan bij de werving ingezet? Volgens het Arbeidmarkt Gedrags Onderzoek (AGO) 2016 zijn dat op de 1e plaats Indeed gevolgd door LinkedIn (2e plaats) en Nationale Vacaturebank (3e plaats). LinkedIn is in Nederland ingehaald door Indeed. Laat LinkedIn het erbij zitten? Neuh, LinkedIn timmert dapper door aan een redesign van de site (roll-out van de vernieuwde profielen is niet in alle opzichten geslaagd te noemen naar mijn mening). Ik heb ergens berichten gezien dat Facebook een vacaturefunctionaliteit aan het uitbroeden is. En ook van plan zou zijn om, net zoals YouTube dat doet, reclame te gaan vertonen in de talloze films en filmpjes die op Facebook worden geplaatst. Aha, zie je de mogelijkheid die dat kan bieden? Meer kassa voor Mark Zuckerberg maar ook voor degenen die als eersten deze nieuwe mogelijkheden omarmen.
Hier in Nederland zijn het de (traditionele) vacaturesites die zich bevinden in de hoek waar de klappen vallen. Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, zegt het zo: “De traditionele vacaturesites lijken de handdoek in de ring te gooien in hun strijd met Indeed, LinkedIn en Facebook en richten hun businessmodel er nu vooral op om de winstgevendheid tot de laatste druppel te maximeren. Daarmee lijken ze een kans te missen, aangezien in Amerika de traditionele partijen weer positie lijken te winnen van de marktleiders, te weten Indeed, LinkedIn en Glassdoor.”
Kortom, het is geruststellend om te zien dat geschiedenis zich herhaalt. Dan weet je waar je op moet inspelen. Wel zo handig. Zo lang er auto’s zijn, is er nog hoop.

Rob van Zoelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hallo, Zijn wij al met elkaar gelinked? Goed idee?

Social Media

Neem gerust contact met mij op