Winnen, winnen, winnen, sleur die auto binnen

9 augustus 2022


In de jaren ’90 van de vorige eeuw deden bedrijven de gekste dingen om nieuwe medewerkers binnen te halen. Zo was er een softwarebedrijf dat zitting hield bij een autodealer; potentiële medewerkers die ter plekke een contract tekenden, konden subiet met een verse auto onder hun kont het pand verlaten. Zonder ook nog maar iets te hebben gedaan voor de nieuwe werkgever.
Ik moest daaraan denken nu wij voortdurend berichten op de radar krijgen waaruit blijkt, en nu vertaal ik het maar even, dat werkgevers zijn begonnen met “lief zijn voor de medewerkers”. Staat tegenover dat een van mijn cliënten -die lange tijd gedetacheerd was bij een grote Nederlandse financiële instelling- onlangs per SMS werd geïnformeerd dat zijn diensten niet meer nodig waren en dat hij binnen 2 weken het pand diende te verlaten. Wie zei daar dat de arbeidsmarkt geen dynamiek kent? De arbeidsmarkt is springlevend, aan vacatures ontbreekt het niet. De vraag overstijgt het aanbod. Alleen de voorraad aan verse commodities raakt een beetje op. Vandaar dat bedrijven weer hun best moeten doen om vacatures in te vullen. Een reisje hier, een premietje daar, fijne faciliteiten die de werkomgeving veraangenamen, een hapje, een drankje, enfin, noem maar op.
En welke instrumenten worden er dan bij de werving ingezet? LinkedIn uiteraard en ook Indeed, Nationale Vacaturebank en anderen. Social media niet te vergeten. Incentives uitdelen aan medewerkers die nieuwe medewerkers aanbrengen.
Hier in Nederland zijn het de (traditionele) vacaturesites die zich bevinden in de hoek waar de klappen vallen. Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, zei het enkele jaren geleden zo: “De traditionele vacaturesites lijken de handdoek in de ring te gooien in hun strijd met Indeed, LinkedIn en Facebook en richten hun businessmodel er nu vooral op om de winstgevendheid tot de laatste druppel te maximeren. Daarmee lijken ze een kans te missen, aangezien in Amerika de traditionele partijen weer positie lijken te winnen van de marktleiders, te weten Indeed, LinkedIn en Glassdoor.”
Kortom, ook nu we -augustus 2022- nog steeds dagelijks de tekorten aan personeel in diverse branches ervaren is het geruststellend om te zien dat geschiedenis zich herhaalt. Dan weet je waar je op moet inspelen. Wel zo handig. Zo lang er auto’s zijn, is er nog hoop.

Rob van Zoelen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.